Pilates

Saksalaisen Joseph Pilateksen (1883–1967) luoma kehonhallintamenetelmä, joka vahvistaa keskivartalon syviä lihaksia ja kehittää liikkumaan fysiologisesti oikein.

Pilates-tunnilla liikkeet tehdään rauhallisesti hengitystä apuna käyttäen. Liikkeillä on täsmälliset aloitusasennot, ja ne tehdään hallitusti oikeisiin liikeratoihin keskittyen. Tämän vuoksi toistoja ei tarvitakaan kovin monta, ja laji on rauhallisuudesta huolimatta hyvin tehokas.

Tärkeitä ovat oivallukset omasta kehosta (esim. nivelten yliliikkuvuus) ja tunneilla saadun ”opin” tuominen omaan arkeen ja muihin liikuntalajeihin.

Pilates sopii kenelle tahansa ikään ja sukupuoleen katsomatta. Jotta lajista saisi mahdollisimman paljon hyötyä, vaatii se sitoutumista. Toisaalta pilates-liikkeet vaikuttavat positiivisesti jo ensimmäiseltä tunnilta alkaen. Pilatekseen on helppo jäädä koukkuun.

Kolmekymppisenä löysin hölkkäämisen ilon, mutta erään lenkin jälkeen venytellessä selkäni jymähti ilman mitään ennakkovaroitusta. Kaksin kerroin vaapuin lääkäriin ja pääsin nopeasti jatkotutkimuksiin. Näissä selvisi suomalaisille hyvin tyypillinen vaiva, alaselän rappeuma ja nivelten siirtymä. Sain onnekseni lähetteen fysioterapeutille, jolla oli pilates-ohjaajatausta. Hänen opastuksensa ja tsemppauksensa avulla (sekä monen takapakin ja itkun jälkeen) sain selkäni vähitellen kuntoutettua. Kokemus oli niin mullistava, että päätin myös itse opiskella pilates-ohjaajaksi. Tämä sinällään ikävä asia on siis osoittautunut hyväksi ja näyttänyt polun, jolla nyt kuljen.

”Kaikki hyvä ei ole aina kääritty kauniiseen lahjapaperiin.”

Shindo

Shindo on Japanista lähtöisin oleva kehontyöskentelymenetelmä, joka rantautui Suomeen parisenkymmentä vuotta sitten. Shindon perusteena on kuusi venytystä ja niitä tehostavia sekä pehmentäviä variaatioita. Laji opettaa kuuntelemaan omaa kehoa, sen avulla voi rentoutua ja päästää irti sekä kehon että mielen jännityksistä. Tunnit ovat monella tapaa vapauttavia, voit olla juuri sellainen kuin olet. Näillä tunneilla ei suoriteta mitään. Tunneilla voidaan tehdä myös ns. hoitoja ja tehostaa/tukea venytystä parin avulla.

Shindo on tuonut elämääni läsnäoloa ja opettanut pysähtymään kuulemaan kehon viestejä yhä paremmin, lempeyttä ja hyväksyntää itseä kohtaan.

”Kun kuulet kehosi kuiskivan, sen ei tarvitse huutaa.”

Äänimaljat

Äänimaljojen lempeä sointi toimii syvärentoutuksena hellien lempeästi sekä kehoa että mieltä.

Ihmisen kehossa on yli 70 % nestettä, jota pitkin majojen värähtely kulkee solusta soluun, paikkoihin, jonne ihmiskäsi ei yllä.

Jokainen äänimalja on yksilöllinen, käsin taottu useasta eri metalliseoksesta. Itselläni on nepalilaisten seppien takomia maljoja, jota todella ovat omia yksilöitä. Maljaperheessäkin on hyviä ja huonoja päiviä!

Äänimaljat toimivat ryhmärentoutuksena sekä myös yksilöhoitona. Tunneilla ei tarvitse tehdä mitään, olet vaan ja annat maljojen hoitaa tehtävänsä.

Jokainen tunti päättyy hiljaisuuteen, jolloin rentoutus vielä syvenee. Äänimaljojen valmistus päättyy myös hiljaisuuteen. Kun seppien työ ja taonta on valmista, maljat upotetaan veteen, kenties pohjamutiin asti. Rauhoittumaan ja hiljentymään.

Osallistuin ensimmäiseen äänimaljarentoutukseen vuosia sitten ja se teki lähtemättömän vaikutuksen! Asia jäi hautumaan ja kesällä 2016 ostin ensimmäisen maljani, kunnes viime talvella meille muutti ohjaajapäivien myötä useampi yksilö. Maljoja soittelen paljon myös yksin, omaksi ilokseni. Joskus saatan laittaa ison maljan päähän, kajauttaa kevyesti ja nauttia ääniaaltojen värähtelystä.

Eilen illalla ongelmalapojeni alueella kihelmöi ja tuntui että jotain oli tehty tunnilla. Aamulla herätessä olo oli kuin pehmeässä pumpulissa. Voisin todeta, että oli todella onnistunut pilates-tunti! Kiitos ❤️