Kutsu Nukkumatille

Tässä muutamia vinkkejä, joiden avulla olen itse saanut selätettyä unettomuutta.

  1. Hyvän parisuhteen mitta ei ole se, että nukutaan vierekkäin. Eli jos kumppani kuorsaa ja tilaa löytyy sinun sängylle muualta, nukkukaa eri huoneissa. Joskus voi olla avuksi muutenkin se, että vaihtaa sängyn paikkaa.
  2. Nykyinen valosaaste, joka käsittää myös tv:n, tietokoneen ja kännykän näytön,  heikentää unen laatua. Hanki herätyskello ja jätä kännykkä kokonaan toiseen huoneeseen.
  3. Kuuntele rahoittavaa musiikkia, kun alat nukkumaan. Ja olennaista on se, että jos (ja kun…) heräät  yöllä, laita sama musiikki soimaan. Kokeile ensin tätä, ennen kuin alat lukemaan tai silittämään pyykkiä. Jos se kännykkä on kuitenkin samassa huoneessa, löytyy  esimYouTubesta hakusanalla “Happiness, frequency- serotonin, dopamine and endorphin release music” hyvin unettavaa musiikkia.
  4. Keskity hengitykseen. Hengitä sisään  ja puolet pidempään ulos (nenän tai suun kautta, mikä sinulle omin tapa). Voit laskea ensin vaikka 2-4 ja pidentää pikkuhiljaa hengityksiä. Uloshengityksellä verenpaine laskee ja siihen perustuu rauhoittava vaikutus. Samalla saat vaiennettua lörpöttelevää mieltä, kun keskityt hengittämiseen. Äläkä hermoile, ihan varmasti ajatukset alkavat taas pyörimään päässä ja hengitys unohtuu. Palaat aina vaan lempeästi hengityksen pariin, uudestaan ja uudestaan. Jokainen paluu on pieni voitto!
  5. Sipaise laventeli öljyä korvan taakse (saat halutessasi minulta lisää tietoa 100 % eteerisistä, luonnonmukaisista öljyistä ja miten voit tukea niillä hyvinvointiasi).
  6. Kuvassa eräs nukkuma-asento, jolla on rauhoittava vaikutus. Ole koukkuselinmakuulla ja nosta toinen jalka ristiin toisen päälle. Kellahda sitten sen jalan puolelle, joka on maassa (tai siis sängyssä) ja hae asento, jossa jalat asettuvat rennosti. Laita kädet ristiin harteille, miten päin ne luontevimmin menevät. Kokeile, kummalla kyljellä on luontaisempi olla. Jos jalkoja on hankala “solmuttaa”, voivat ne olla  päällekkäin.   Pyöristä vielä selkää ja niskaa.

Olen ajatellut pitäväni jossain vaiheessa teemaillan, jossa käytäisiin läpi näitä ja muita asioita, joilla voi edes auttaa nukkumista. Sillä tiedän, että meitä on monta. Jos olet kiinnostunut illasta, ota ihmeessä yhteyttä! Kuulen myös mieluusti, mistä sinä olet saanut apua unettomuuteen tai jos löysit itsellesi jotain tästä artikkelista.

Kaikesta huolimatta- tai juuri siitä syystä- laita unen tullen tyyny hyvin ja näe kauniita unia!